Na UW działamy od października 2010 roku. Zajmujemy się badaniem gier i zabaw w kontekście ich potencjału edukacyjnego, zapoznajemy się z formami ludycznymi (np. grami planszowymi, miejskimi, RPG i LARP'ami, historią zabawek), realizujemy także własne projekty.

Zapraszam do zapoznania się z materiałami video (dzięki uprzejmości Gry Fabularne TV) nagranymi podczas tegorocznego spotkania Polskiego Towarzystwa Badania Gier oraz publikacjami Homo Ludens. Znajdziecie tam dużo informacji o aktualnych badaniach ludologicznych w Polsce - m. in. o wykorzystaniu gier w edukacji.

PTBG od 2005 roku organizuje konferencje ludologiczne, w obszarze ich zainteresowania leżą głównie gry komputerowe i narracyjne. Są towarzystwem skupiającym naukowców różnych dziedzin zainteresowanych tematem giet. Mam nadzieję, że na najbliższej konferencji LUDUS będzie miał okazję czynnie wesprzeć grono ludologów.

PTBG zaangażowane jest także w upowszechnianie w Polsce ratingów gier komputerowych. Ratingi  PEGI to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier, który korzystając z takich wyznaczników jak ilość przemocy czy scen erotycznych, określa minimalny wiek odbiorców danego produktu multimedialnego. Tego typu klasyfikacja nie jest jeszcze obowiązkiem producenta. Dla odbiorcy może być jednak bardzo istotna - szczególnie jeśli zakupu dokonują, nieświadomi brutalności lub wulgarności gry, rodzice. Warto pamiętać, że PEGI nie odnosi się do trudności gry, a jedynie do stosowności jej treści.

Przy najbliższej okazji poszukajcie tych oznaczeń na opakowaniach:


Co sądzicie o tego typu "szufladkowaniu"? Czy rzeczywiście PEGI może być realnym i obiektywnym oznaczeniem zawartości gry? Czy rodzice są świadomi tych oznaczeń, czy tylko płacą za produkt który wybrało dziecko, nie interesując się jego treścią? Może powinniśmy iść krok dalej i sprawdzać dowody przy kasie?  

Etykiety:

0 Responses so far.

Prześlij komentarz