Na UW działamy od października 2010 roku. Zajmujemy się badaniem gier i zabaw w kontekście ich potencjału edukacyjnego, zapoznajemy się z formami ludycznymi (np. grami planszowymi, miejskimi, RPG i LARP'ami, historią zabawek), realizujemy także własne projekty.


Galaxy Trucker to gra nietypowa: po części zręcznościowa, a jednak wymagająca umiejętności planowania, myślenia i szybkiego podejmowania decyzji. Została wydana w 2008 roku, a jej autorem jest Czech - Vlaada Chvatila. Gra przeznaczona jestdla 2-4 graczy, w wieku powyżej 10 lat, a rozgrywka trwa średnio godzinę czasu. Zadaniem gracza jest zbudowanie z dostępnych części statku kosmicznego (na czas!), a następnie poddanie go próbom i sprawdzenie, czy doleci do końca kosmicznej podróży. W tym czasie musi zdobyć jak najwięcej zasobów/pieniędzy. Po krótkim wstępie zobaczmy, co kryje pudełko.


Czeka nas przyjemne zaskoczenie: pudełko ważące prawie 2 kg jest po brzegi wypchane elementami potrzebnymi do rozgrywki - nie ma tam pustego miejsca, jak w większości pudełek innych gier planszowych. W środku znajdują się: tor gry, 8 dwustronnych plansz statków (4 poziomy trudności), 60 kart przygód, 150 części budowy statków, 60 kostek zasobów (w 4 kolorach), 60 żetonów pieniędzy, 30 znaczników baterii, 60 kostek astronautów (w tym kosmitów), dwie kostki do gry i klepsydra. Pudełko wyposażone w przegródki. Oprócz tego ładna, napisana z humorem instrukcja, która wyjaśnia zasady gry, podaje przykłady oraz odpowiada na najczęściej trapiące graczy wątpliwości. Całość utrzymana w klimatach kosmicznych, dominuje kolor czarny, zielone poświaty laserów, jednak całość wygląda naprawdę ładnie i kolorowo. Pomimo ogromu dostępnych elementów dzięki prostocie rozgrywki i dobrze napisanej instrukcji gra nadaje się także dla zupełnych laików w świecie gier planszowych (doświadczeni gracze również znajdą coś dla siebie).

Sama partia podzielona jest na dwie części. Pierwsza z nich ma charakter zręcznościowy. Gracze muszą jak najszybciejzbudować swój własny statek, którym polecą na poszukiwanie przygód. Każ dy z graczy dostaje planszę statku, która przedstawia mały stateczek. Gra składa się docelowo z trzech tur, podczas których dostępne do zbudowanie statki są coraz większe i trudniejsze zarazem. Jednak spokojnie można umówić się na krótszą partię, np. przy pomocy dwóch statków. Plansza statku jest pokryta kwadracikami, układającymi się w kształt kosmicznego pojazdu. Zadaniem graczy jest ułożenie w tych miejscach elementów statku, które będą dobierane pojedynczo z zakrytych elementów leżących na stole. Ważne: wszyscy robią to jednocześnie! Bierzemy zakryty element i patrzymy, czy chcemy go dołożyć do statku. Jeżeli tak, dokładamy go - wolno dokładać tylko do zbudowanych już części statku. Jeżeli rezygnujemy z niego, odkładamy go odkrytego, i dopiero wtedy możemy pobrać kolejny element. Do wyboru mamy silniki (2 rodzaje), działa (2 rodzaje), ogniwa paliwowe, zbiorniki na zasoby (2 rodzaje), kabiny pilotów (3 rodzaje), osłony ochronne oraz łączniki. Ponadto każdy z elementów może być dołożony tylko w ściśle określony sposób - zgodny z narysowanym na nim schematem połączeń. Jeżeli zbyt długo będziemy zwlekać z podjęciem decyzji, inni gracze zabiorą nam potrzebne elementy. Jeżeli będziemy odkrywać zbyt wiele puzzli, wtedy ułatwimy zadanie współgraczom (elementy pozostaję odkryte). Pierwszy gracz który uzna, że skończył budowę (nie musi kłaść wszystkich klocków),obraca klepsydrę, a inni gracze mają czas aż do jej przesypania się, na skończenie budowy własnych statków. Całość jest niezwykle emocjonująca!

Następnie przychodzi czas na drugą fazę rozgrywki. Gracze ustawiają swoje statki na torze zgodnie z kolejnością zakończenia budowy pojazdów (czym szybciej, tym większa premia na starcie). Następnie tasujemy talię kart przygód i losujemy z niej kilka kart (według instrukcji). Są to przygody, na które natrafiają gracze podczas swojego lotu. Mogą to być wyprawy na inne planety, spotkania z piratami kosmicznymi, deszcz meteorów i wiele, wiele innych. Autor wykazał się dużą pomysłowością. Kolejni gracze mogą, w zależności od posiadanego statku, uczestniczyć w przygodach, otrzymując za nie bonusy pieniężne, bądź kary w przypadku niemożności podjęcia wyzwania. Podczas wyprawy nasz statek może zostać uszkodzony - wtedy odpowiednie elementy odkładamy na bok, a na końcu musimy za nie zapłacić. Grę kończymy tylko wtedy, gry uda nam się dolecieć do końca trasy, posiadając co najmniej jednego pilota na pokładzie. Na końcu wyprawy następuje podliczenie strat, zdobytych pieniędzy, wymiana zasobów oraz bonusy za wygraną w wyścigu, najładniejszy ocalały statek, itd. Całość jest bardzo zabawna, szczególnie w sytuacji, gdy współgraczom odpadają kolejne elementy konstrukcji.


Podsumowując, gra oferuje kilka poziomów rozgrywki, więc nadaje się zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych graczy. Jedynym ograniczeniem może być fakt, że poziom graczy powinien być zbliżony - tzw. najsłabsze ogniwo może czuć się lekko wykorzystane przez współgraczy. Oprócz tego Galaxy Trucker oferuje kilka wariantów rozgrywki, które możemy dostosowywać do własnych potrzeb. Pięknie wydana, umożliwia twórcze i przyjemne spędzenie godziny czasu w gronie znajomych. Najlepiej gra się we cztery osoby - we dwie po prostu łatwiej zbudować statek (dalsza rozgrywka nie zależy od liczby graczy). Gra oferuje liczne warianty i możliwości, o których nie mogłem wspomnieć w niniejszej recenzji (z powodu braku miejsca, a także aby nie psuć niespodzianki). Do tego cena 60 złotych wręcz zmusza nas do zakupu tego tytułu. Niewiele jest gier oferujących tak wiele za tak niewiele! Pozostaje mi życzyć przyjemnej rozgrywki i udanych kosmicznych wypraw.

Autor recenzji: Michał Dąbrowski












Etykiety:

0 Responses so far.

Prześlij komentarz